Mediáció

A mediáció egy kötött struktúrájú, békítő szándékú beszélgetés, amelynek legfőbb célja a két fél közötti kapcsolat javítása, megfelelő mederbe terelése. Ezek a beszélgetések minden esetben szigorú szabályok mentén szerveződnek, melyben a mediátor személye mindig semleges, az érintettek pedig saját, szabad akaratukból, önkéntesen jellennek meg.
Fontos, hogy minden érintett fél meghallgatásra találjon és ennek menetét a mediátor tereli és irányítja. Az érintetteknek ki kell beszélniük magukból a problémákat, a feszültséget, meg kell érteniük egymás álláspontját. A kölcsönös meghallgatást követően, egy megállapodásban rögzítik egymás felé irányuló igényeiket, érdekeiket, elvárásaikat, amelyet aztán mindkét félnek be kell tartania.
A mediáció nagy előnye, hogy sok esetben megelőzhetőek vele az évekig tartó, elnyújtott pereskedések, bírósági ügyek és csatározások. A tévhitekkel ellentétben nem csak párkapcsolati mediációk léteznek, egyre gyakoribbak a gazdasági jellegű mediációk, munkahelyi mediációk, tanár-diák konfliktusban jól alkalmazható mediációk és természetesen a családi mediációk.
A beszélgetések időtartama körülbelül 3 óra.
Mikor érdemes mediátorhoz fordulni?
- ha úgy érzi, a konfliktus már a kapcsolatotokat veszélyezteti;
- ha fontos a vita feloldása, és hogy ne húzódjon el a konfliktus;
- ha még van kommunikáció, de elbeszélnek egymás mellett a felek,
- ha már nincs is kommunikáció, de még nincs veszve minden;
- ha a konfliktusában az intenzív érzelmek akadályozzák a megegyezést;
- ha az a benyomás, hogy egymás érdekei már összeegyeztethetetlenek;
- ha előítéletek, sztereotípiák akadályozzák a megállapodást, a konfliktus feloldását;
- ha ismétlődő negatív magatartás merül fel (pl. szidalmazás, vádaskodás stb.);